23. juni 2014 · 1 comment · Categories: Health

Foto shockAudities, reizen, repeteren, optreden, onderhandelen met opdrachtgevers, het hebben van een onzeker werkperspectief, the list goes on. Onlangs bedacht ik me weer dat dansprofessionals erg vaak te maken hebben met stress en werken in stressvolle omstandigheden. We moeten presteren onder druk, fysiek sterk zijn, we worden beoordeeld door anderen (leerlingen, publiek, opdrachtgevers) en moeten om kunnen gaan met tegenslagen. Nu ben ik zelf alles behalve een tamme steen en zo heb ik in de loop der jaren een aantal manieren gevonden om te dealen met stress en negativiteit, die misschien voor jou ook handig zijn.

Korte termijn
Oh jee. Het zweet breekt je uit, je kunt je niet goed ergens (anders) op concentreren, je hart gaat sneller kloppen, je hebt geen zin om te eten, je denkt aan wat er allemaal verkeerd kan gaan, herhaalt gesprekken in je hoofd en kan niet ontspannen. Bekend verhaal? Dat is stress. Afgezien van de standaard stress voor een optreden merk ik dat ik het altijd spannend vind om op een nieuwe plek les te geven, zakelijke gesprekken te voeren (maar ik heb daar in ieder geval al veel over geleerd tijdens de workshop) en ook lang reizen naar een onbekende plek is voor mij een zwakke plek. Ach ieder z’n sh*t toch? Natuurlijk ervaart niet iedereen stress, spanning, of negativiteit op dezelfde manier, maar als je merkt dat je je niet ‘jezelf’ voelt in een situatie, dan kun je misschien een aantal van de onderstaande manieren gebruiken om je beter te voelen op de korte termijn.

boys-colored-dior-exhale-fashion-Favim.com-212781

1. Goed ademen
Een van de eerste dingen die danskunstenaars (en eigenlijk alle mens-achtigen) vergeten te doen in stressvolle situaties, is goed ademen. Wat er gebeurt is dat veel mensen door spanning veel meer in- dan uitademen, waardoor je moeilijk kunt ontspannen, je ademhaling sneller gaat en je fysieke klachten zoals maag/darmklachten kunt krijgen. Op de dansacademie heb ik eigenlijk niet genoeg geleerd over hoe je goed kunt ademen, afgezien van wat handig is tijdens het dansen zoals het uitademen tijdens het draaien van een pirouette (tip!). Maar hier heb je natuurlijk geen bips aan als je rode vlekken in je nek hebt en de gezichtsuitdrukking van een hert-in-de-koplampen. Door mijn Pilates opleiding en ook door Pilates docenten om me heen heb ik geleerd over goed ademhalen om meer rust te krijgen. De beste manier van ademen als je gestresst bent is (zo rustig mogelijk) inademen door je neus en uit te ademen door je mond alsof je een ballon opblaast. Door ook echt te denken aan een ballon terwijl je dit doet zorg je voor afleiding in je hoofd en door je mond klein te maken doe je er langer over om uit te ademen. Zo wordt je al na een paar keer op deze manier ademen een stuk rustiger. Probeer het maar eens, adem rustig in door je neus, uit door je mond als een ballon, en herhaal minstens 5 keer. Zie je? Instant relaxation.

bach spray2. Bach bloesem
Celebrity stresskip nummer 1 én de moeder der wandelende takken in toffe kleren, Victoria Beckham, zweert al sinds het jaar Krijt op Bach Spray. Een paar jaar geleden ontdekte ik dit product en sindsdien heb ik het altijd bij me. Deze spray is wereldwijd een hype en terecht, want door deze spray (met als hoofdbestanddeel de ontspannende Bach bloesem) twee keer op je tong te sprayen, voel je je gek genoeg al snel rustiger worden. Misschien is het een placebo en is deze Bach bloem net zo nutteloos als een stuk onkruid bij een stoeptegel, maar voor mij werkt het erg goed. Mocht je ooit tijdens een voorstelling een sprayend geluid in de coulissen horen, nou dan kun je er vanuit gaan dat ik het ben. Uiteraard kom ik daarna zo kalm en in control als Yoda het podium op knallen. Echt een aanrader dus. Je kunt Bach spray en andere producten ontspannende Bach producten kopen bij de Tuinen, in reformwinkels en bij de drogist. Het is niet verslavend en smaakt prima.

Koptelefoon3. Muziek en afleiding
Ik denk dat een nuttige, erg voor de hand liggende manier van omgaan met stress is om te zoeken naar afleiding. Stress zal fysiek minder tot uiting komen als je een manier vind om je geest te slim af te zijn. Nu hebben de meeste dansers standaard wel een iPod bij zich en persoonlijk zijn er een paar albums die ik aan kan zetten waarvan ik zeker weet dat ik iets minder gestrest naar een dansopdracht ga. Mijn aanraders zijn albums van Erykah Badu, Jamiroquai, Drake en Hocus Pocus. Als je écht een stressbeest XXL bent, dan raad ik je aan vooral eens goed te luisteren naar de tekst van de muziek. Dit leidt gigantisch af en als je daarbij ook nog eens goed ademt, dan kom je al een heel eind. Goede koptelefoons erbij helpen ook, ik heb er een van Bose en zo ben je al snel op een andere planeet. Een planeet waar dingen zeg maar minder gestrest zijn. Ik ken een aantal dansers die als afleiding-tools altijd een sudoku boekje bij zich hebben, een tekenvel of een tijdschrift. Persoonlijk kan ik zo vreselijk slecht tekenen (denk: poppetjes met hark-handen) dat ik niet denk dat dat me tot rust zal brengen. Ik zal eerder nog meer opgefokt worden als ik mezelf ook nog eens gedurende een stressbui confronteer met mijn infantiele tekenkunsten.

cat quote4. It’s all in the mind(state)
Persoonlijk hou ik niet van yoga, mediteren, het eindeloos lezen van uitspraken van Deepak Chopra en het kijken naar Astro TV. Toch is er voor ons dansers heel veel te zeggen over de manier waarop we denken. Zo merkte ik ook tijdens de Dance Talk workshop dat dansprofessionals over het algemeen een negatief zelfbeeld hebben en erg kritisch zijn op zichzelf. Dat is logisch, gezien de hoge eisen die je aan jezelf moet stellen, maar in een negatieve en stressvolle situatie helpt dit totáál niet. Nu zijn er 10 miljard cliché dingen die je tegen jezelf kunt zeggen om je beter te voelen, maar hier mijn top 4 van dingen die voor mij werken, wanneer de je-weet-wel aan de knikker is:
- Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
– Als wat tijd verstreken is voelt deze situatie minder intens, geef jezelf de tijd.
– Je bent goed zoals je bent, een doorzetter en een vechter. Je kunt dit aan.
– Je kunt nu eenmaal niet iedereen pleasen. Streef daar ook niet naar.

Melatonine5. Melatonine en Valeriaan
Nu zijn er nog een aantal natuurlijke middelen die je kunt gebruiken als je rust nodig hebt. Uiteindelijk ga je gegarandeerd niet beter met sh*t om als je de hele nacht wakker hebt gelegen en je de volgende dag weer moet presteren in een dansstudio of op het podium. Ik heb jarenlang Valeriaan gebruikt in stressy times om gemakkelijker in slaap te vallen (voor de onwetende lezer, Valeriaan is een plantje waar je rustiger van wordt, je kunt dit nemen in tabletvorm, zowel overdag als ‘s avonds). Ik heb echter ontdekt dat voor mij Melatonine beter werkt. Dit is een stofje dat je lichaam zelf aanmaakt, maar in gevallen van stress nog wel eens schittert in afwezigheid. Ik merk dat ik door het nemen van een paar van deze tabletjes gewoon beter inslaap en als ik dan eenmaal aan het slapen ben ook minder vaak wakker word. Beide opties zijn overigens niet verslavend en veilig in combinatie met andere medicatie o.i.d. Melatonine en Valeriaan zijn te verkrijgen bij elke drogist, zoals Etos en bij de grotere supermarkten.

sommeecardsLange termijn
Nu zijn de hierboven genoemde opties allen dingen die op de korte termijn voor verlichting van je stress kunnen zorgen en je helpen om beter met negatieve situaties om te gaan. Zoals ik ook al zei is voorbereiding alles. Ben je gevoelig voor spanning en stress, dan raad ik je aan altijd muziek mee te hebben, Bach spray of iets anders wat voor jou werkt. Just in case. Better safe than sorry. Iets in die richting.

Last but not least: doe de dingen die jou gelukkig maken en omring je met mensen die bijdragen aan het verwezenlijken van je dromen. Blijf jezelf ontwikkelen en doe dingen die je ziel voeden. Positieve mensen in je leven, negatieve mensen eruit. Zo werkt het. Alle dingen die je doet op dansvlak die jou om wat voor reden dan ook, niet gelukkig maken en dit op termijn ook niet zullen doen, moet je afstand van proberen te nemen. Hoe moeilijk dat ook is. Bij een aflevering van Girls (geweldige serie trouwens) zei de hoofdrolspeelster Hannah ooit: “It’s very liberating to say NO to shit you hate”. Dat is er eentje om over na te denken misschien.

p.s. Ik denk dat dansprofessionals bij fysieke klachten best snel de deur naar de fysio weten te vinden, maar bij psychische klachten (waaronder bijvoorbeeld aanhoudende stress) zich niet snel melden bij een psycholoog. Toch kan ik je aanraden dit wél te doen, mocht je niet lekker in je vel zitten. Je bent niet zwak, stom of slecht. Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Ook al ga je maar een paar keer, dit kan een wereld van verschil maken. En zit jij goed in je vel, dan dans je ook beter.

 

 

 

 

 

facebooktwittergoogle_pluspinterest

1 reactie

  1. Pingback: Ode aan het niet-perfecte danslichaam | Dance Talk

  2. Ik vind je blog erg leuk om te lezen!
    Zelf wil ik even inhaken op je laatste stelling dat het NIET zwak is naar een psycholoog te stappen.
    Ik word nu opgenomen in een kliniek voor anorexia omdat ik dit niet op tijd heb gedaan en mag even helemaal niet dansen. Ik zou dat dus zeker aanraden als je last hebt van te veel stress!

Laat een reactie achter